divendres, 17 de desembre de 2010

El litigi de l'art sacre a la Franja de Ponent (III)

Després de la guerra civil
Des del final de la guerra fins al 1943, es produeix el retorn a Lleida d'aquests fons. Al seminari s'hi traslladaren novament les col·leccions diocesanes, més tot un important conjunt d'obres d'escultura en pedra,  sobretot medieval. Especialment significatives eren les provinents de la Seu Vella, que havien estat de l'antic Museu d'Antiguitats i que d'aquesta manera s'incorporaren al diocesà.
Aquest és, doncs, un altre dels orígens de les col·leccions diocesanes: els fons de l'antic Museu d'Art de Lleida redistribuïts després de la guerra civil.
Però la major part dels fons de pedra restants foren traslladats a la Seu Vella, i allí algunes obres foren objecte d'espoli i robatori per la situació de deixadesa en que es trobava el monument. 
Però el museu no se'n va sortit de tenir un edifici propi. Tanmateix cal destacar el projecte encarregat el 1967 a l'arquitecte Lluís Domènech per a un edifici de nova construcció que, juntament amb altres funcions, havia d'acomplir la de museu. Però no es va arribar a fer, i amb la venda de l'edifici del seminari el 1969, les col·leccions diocesanes es reubicaren en diferents dependències del Palau Episcopal i a l'església romànica de Sant Martí, tal i com han estat fins al 1997.


Interior de l'Església de Sant Martí quan exhibia
l'exposició
Proemium. Font: www.lleidatur.com
El projecte actual
És en la darrera dècada del s. XX en la que es duen a terme accions decidides per a la definició d'un nou museu i la definitiva ubicació de les col·leccions diocesanes en un nou edifici. Ja des del 1988, amb el primer acord entre les diferents institucions, el fons del diocesà es preveia que s'integraria en un museu de nova creació. 
El 1993, any del centenari del museu diocesà, les diferents administracions públiques ja van unir els seus esforços en l'exposició Pulchra, en la qual es varen mostrar les millors obres d'art del museu.
El 1996 el ple de l'ajuntament de Lleida va aprovar el Pla de Museus de la ciutat, el qual, basat en estudis i propostes d'especialistes, pretenia establir quines havien de ser les línies d'actuació en matèria de museus a la ciutat. Un objectiu que no es pot desvincular de la recuperació d'edificis històrico-artístics com a infrastructures culturals. 
El conveni definitiu es va signar l'1 d'agost de 1997 entre la Generalitat de Catalunya, el Bisbat de Lleida, la Diputació, l'Ajuntament i el Consell Comarcal, per a dur a terme definitivament la creació del Museu de Lleida: Diocesà i Comarcal.
El Consorci conjuminava definitivament sota un mateix ens museístic les dues grans col·leccions centenàries conservades a la ciutat de Lleida: l’arqueològica, procedent de l’Institut d’Estudis Ilerdencs i hereva del fons que havia nodrit l’antic Museu d’Antiguitats, i l’artística, que havia conformat l’antic Museu Diocesà de Lleida.
El Museu de Lleida va obrir les seves portes el 24 de desembre del mateix any amb l'exposició Prooemium, a l'església romànica de Sant Martí de Lleida. 
Amb la construcció de la nova seu del museu el 2007, instal·lada als espais de l'antiga Llar de Sant Josep, s'hi adscriuen també el fons de la col·lecció arqueològica i el Gabinet Numismàtic de l'Institut d'Estudis Ilerdencs de la Diputació de Lleida i el fons de la col·lecció artística de la Catedral Nova de Lleida.



Edifici actual del MLDC, obra de Joan Rodon Arquitectes Associats.



Tot i això, els últims avenços institucionals realitzats per a la consolidació del consorci del Museu de Lleida: Diocesà i Comarcal, es van començar a tenyir pel rebombori Vaticà que donà peu a la Diòcesi de Barbastre-Montsó a iniciar el litigi.

 
Durant les obres de rehabilitació de l'antiga Llar de St. Josep en l'actual 
seu del MLDC. Font: www.museudelleida.cat
Llocs de consulta
www.museudelleida.cat
CASANOVA, Eugeni. El complot. La trama en la segregació del bisbat de Lleida i el litigi de les obres d'art. Pagès Editors. Lleida, 2008.
BERLABÉ, Carmen. "El Museu Diocesà de Lleida: una història retrospectiva" a Urx. Revista cultural de l'Urgell. Núm. 8, 1995.
BERLABÉ, Carmen. Els inicis de la museologia a Lleida i el Museu Diocesà: història i vicissituds d'una col·lecció. Tesina de llicenciatura, UAB, 1999.
GRACIA GIMENO, Juan Antonio. La nueva diócesis de Barbastro-Monzón. Historia de un proceso. CSIC, 2001.