dimarts, 11 de gener de 2011

La restauració d'Adam i Eva de Durero








El Museo Nacional del Prado presenta al seu lloc web diferents casos pràctics d'intervencions de restauració a peces de gran valor que conserva al seu fons.
Es presenta l'explicació amb complements gràfics (tant imatges com vídeos en alguns casos) de les restauracions de cinc pintures sobre taula: Adam i Eva de Durero; Felip II a cavall de Rubens; La Nativitat de Pietro da Cortona (que és una peculiar pintura sobre pissarra i venturina, molt recomanable); la Immaculada dels Venerables de Murillo i la Purificació de la Verge de Pedro de Campaña.
Recomano que visiteu en concret la intervenció a Adam i Eva de Durero, on a més de l'informe de la restauració podreu trobar imatges i vídeos explicatius, tant pel procés de restauració del suport com de la pintura.
Al llarg de la història aquestes dues taules, la d'Adam i la d'Eva, ja havien estat restaurades en diversos moments, però la última intervenció es realitza a finals del 2008 pels restauradors Maite Dávila (especialista en pintura) i José de la Fuente (especialista en suports de fusta), amb la col·laboració de George Bisacca del Metropolitan Museum of New York i la direcció tàcita de Pilar Silva Maroto, cap del Departament de Pintura Flamenca del Museo del Prado.
El que destaca de la restauració d'aquestes dues taules és la tasca realitzada sobre el suport de fusta, molt malmès a causa de les intervencions anteriors que havien ocasionat esquerdes longitudinals, deformacions, bombaments i irregularitats en la superfície pictòrica, que oferia una imatge plana i freda per l'oxidació dels vernissos i l'enfosquiment dels repintats.



La taula d'Eva abans, durant i després de la intervenció
Font: www.museodelprado.es


 En el cas de la pintura d'Adam, la taula es va rebaixar per adherir-la a una estructura rígida "engatillada" (una retícula de fusta encolada sobre el suport original), que impossibilitava el lliure moviment de la fusta. S'hagué de retirar amb moltes precaucions i s'hi investigà un nou sistema de suport a partir d'un mecanisme de molles per tal de dotar-la de rigidesa alhora que li permetés els moviments naturals de la fusta.


La taula d'Adam abans, durant i després de la intervenció
Font: www.museodelprado.es


És tota una experiència de restauració que s'inicia amb estudis i contactes entre institucions l'any 2005 i que finalitza al cap de gairebé quatre anys. Una imatge de la importància que tenen les grans obres mestres de l'art.